Protože výběr ojetého automobilu není jednoduchá záležitost, dovolili jsme si připravit malou příručku, která by Vám mohla alespoň trochu tuto činnost ulehčit.
Jak postupovat při koupi ojetého vozu
Pokud uvažujete o koupi ojetého automobilu, je potřeba nespěchat s jeho výběrem. Protože se jedná o již použité zboží, je velmi důležité se zaměřit na technický stav vozidla. Odhalit vady, které vznikly jeho používáním mnohdy není jednoduché. Proto Vám doporučujeme přečíst si následující rady. Vaše rozhodování, zda daný automobil koupit či nikoliv pak bude jednodušší.
Testovací jízda
Pro to, abyste mohli co nejlépe vnímat zvuky motoru, vypněte všechna zařízení, která by Vás mohla rozptylovat, tzn. hudbu, klimatizaci (větrák). Také spolujezdci by neměli během testování hovořit. Při jízdě na rovném úseku sundejte na chvíli ruce z volantu, tak zjistíte zda automobil netáhne na stranu. Totéž zkuste při zrychlování či zpomalování vozidla.
Účinnost brzd zjistíte nejlépe při prudkém brždění z vysoké rychlosti. Pokud se budou ozývat nezvyklé zvuky nebo snad rány či vibrace, brzdy nejsou v pořádku. Taktéž je potřeba překontrolovat, zda tzv. nevadnou (nesnižuje se jejich účinnost při opakovaném brždění). Zkoušku nejlépe provedete na rovném úseku a to tak, že na chvíli pustíte volant a zabrzdíte. Pokud vůz nedrží stopu, mohou být na vině špatné brzdy, uchycení náprav či jejich poškození, špatná geometrie vozidla nebo sjeté pneumatiky.
Pro test poloos si najděte místo, kde můžete s vozem zatáčet na obě strany. Začněte pomalejším rozjížděním v kruhu a posléze přejděte do razantnější jízdy. Při této činnosti by se neměly ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména ne podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud slyšíte něco podobného, jedná se o špatnou poloosu. Její opotřebení se projevuje také zřetelným hučením.
Při jízdě otáčejte pozvolna volantem tak, aby se váha automobilu přenášela vždy na jednu stranu. Pozorně poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení. Opotřebované ložisko více hučí při jeho zatížení.
Při závadě výfuku či katalyzátoru uslyšíte zvonění (kovový cinkavý zvuk), což značí poškození vnitřních částí. Tato zkouška je důležitá zejména pro zjištění stavu katalyzátoru, protože automobil následně nemusí projít kontrolou emisí. Hodně také napoví kouř, jenž vychází z výfuku. Hustý bílý kouř má za následek voda unikající z chladícího systému. Vadné může být např. těsnění pod hlavou nebo také prasklina v hlavě motoru, což je ta horší varianta. V případě modrého kouře je problémem značné opotřebení motoru. Toto mohou způsobovat pístní koužky. Černý kouř značí přívod většího množství paliva, než je motor schopen efektivně spálit.
Při kontrole převodovky je potřeba sledovat, zda lze zařadit lehce, plynule a přesně. Je nutné vyzkoušet řazení jak při pomalé klidné jízdě, tak při jízdě sportovní ve vysokých otáčkách a razantním střídání převodových stupňů.
Nemělo by se stát, že by rychlost nešla hladce zařadit. Při této činnosti by také neměly být slyšitelné jakékoliv nežádoucí zvuky. U automatické převodovky se musí všechny rychlostní stupně přeřazovat rychle a plynule.
Číslo karoserie (VIN), číslo motoru a typové číslo motoru
Zaměřte se na celou oblast, do které jsou čísla ražena, nikoliv jen na čísla samotná. Pokud je ražba nebo prostor kolem ní poškozen, vůz nekupujte. Obvyklým podvodným trikem je totiž odstranění části karoserie s původním číslem a následné navaření další s číslem patřícím jinému vozu. Další podvodnou metodou, se kterou se můžete setkat je vybroušení původního kódu, vytlačení nového a přelakování tohoto místa.
Určení skutečného roku výroby
Každý automobil je označen na mnoha místech na první pohled možná špatně viditelnými kódy, které zcela jasně určují rok výroby. Najdete je například na sklech, sedadlech, plastových dílech, bezpečnostních pásech, na nádobkách provozních kapalin atd. Z těchto dat lze rovněž poznat, které díly již byly měněny např. z důvodu havárie.
Opotřebení interiéru
Jak se choval původní majitel k vozu Vám může napovědět opotřebení interiéru. Často se doporučuje sledovat věnec volantu, pedály a hlavici řadící páky. Tímto sice můžete začít, avšak jedná se o věci, které se v hodně případech mění jako první. Tudíž jejich stav může zkreslovat opotřebení vozidla. Mnohem lepší je zkontrolovat prosezení sedadla řidiče, ošoupání madel a čalouněné výplně dveří. Taktéž se doporučuje prohlédnout si opotřebení stropního čalounění, bezpečnostních pásů a podlahového koberce.
Bourané auto
Prohlédněte si pozorně spoje a sváry. Při výrobě jsou překryty plastovým tmelem, který je chrání před zatékáním do nich, rezivěním, vnikáním nečistot atd. Po opravě je prakticky nelze uvést do původního stavu. Zatmelení je nepravidelné, mnohdy hrbolaté a také z jiného materiálu.
Otevřete si motorový a zavazadlový prostor, odstraňte všechny koberce, plastové kryty i rezervní kolo. Prohlédněte si všechny sváry, jelikož jsou automobily montovány na výrobní lince bez zásahu člověka, musí být spoje identické.
Pečlivě zkontrolujte hlavně motorovou část. V případě boční havárie bývají často opravovány či měněny sloupky (důležitá bezpečnostní součást vozu). Toto lze zjistit porovnáním se sloupky na druhé straně automobilu či s jiným vozidlem daného typu.
S prohlídkou rozhodně nespěchejte. Pokud máte možnost vzít s sebou odborníka, učiňte tak. Koupení automobilu není zanedbatelná investice.
Přejeme Vám šťastnou ruku při výběru Vašeho nového pomocníka na cestách!
S přátelským pozdravem
Kolektiv pracovníků Bosch Car Servis ELIS